Kezdőoldal│ Rólunk│ A hajóról│ Útvonal│ Rövid hírek│ Képes útibeszámoló│ Vitorlázz velünk!│ Hasznos infók│




Görögország, Leros sziget, 2022.júl.11-15.



(Minden oldalunkon, ha homályos a fotó, az a böngészőtök beállítása miatt van. Zoomoljatok ki kicsit, mert úgy adja az általam tervezett valódi nézetet. Nálunk pl. a Firefoxban 80%-ra van kicsinyítve.)


Sose gondoltam volna, hogy nekünk valaha is lesz egy Balaton 31 vitorlásunk.

Kapcsolatunk ezzel a típusú hajóval 27 évvel ezelőtt kezdődött, megismerkedésünk legelején, amikor még egyetemisták voltunk mindketten. Ellátogattunk egy balatoni hajókiállításra, ahol eladó volt egy használt Balaton 31. A tulajdonos megmutatta kívül-belül a hajót, mi meg kíváncsiságból megkérdeztük, mennyiért árulja. 10 millió forintért. Az ár meglepett minket látva a hajó minőségét, a falra ragasztott padlószőnyegeket, a nevetségesen alacsony szintű üvegszálas- és famunkákat. Azóta többször eszünkbe jutott ez a jelenet. Eleinte szomorkodtunk rajta, mert olyan távol voltunk mi attól anyagilag, hogy valaha is legyen akár egy ilyen silány hajónk. Később már vigyorognunk kellett, ha felidéztük a kimondott összeget, mert megtapasztaltuk, hogy külföldön mindenütt találunk ennek a töredékéért sokkal jobb minőségű, hasonló méretű vagy nagyobb hajókat, és megvalósulhatott Dénes álma, saját vitorlásainkon bejártunk sok-sok helyet a világon.

És tessék, mit ad az ég, májusban Dénes talált egy kiváló állapotú Balaton 31 vitorlást Görögországban, tengerre felszerelve, a 10 millió töredékéért. Meg is vette, ezzel 27 év után bezárult a kör.



Leros Marina, 2022. július 11.


Éjjel 2-kor keltünk, hogy elérjük a Budapestről Kos szigetre tartó repülőjáratot. Drukkoltunk, nehogy késsen a gép, de nem kellett volna aggódnunk, időben érkeztünk. Itt se tudtuk abbahagyni a szorongást, a csomagátvétel után mint a villám száguldottunk át a kis reptéren, hogy mihamarabb taxit szerezzünk. Bepattantunk, és átvitettük magunkat a sziget keleti csücskébe, a Kos nevű település kompkikötőjébe. A közel 40 perces út (40 euro) alatt hosszábban átszeltük a szigetet, és bár jó alkalom lett volna, hogy élvezzük a légkondis taxiban a görög tájat, inkább egymást nyugtattuk, hogy csak elérjük azt a kompot Leros szigetére. Mert végig ezért izgultunk. Ha nem jött volna össze, akkor Koson kellett volna éjszakáznunk, és csak másnap mehettünk volna Lerosra, az új hajónkhoz.

Itt már boldogan fotózzuk egymást a kompkikötő mellett húzódó kosi erőddel a háttérben:


A Dodekanisos Express névre keresztelt járattal (fejenként 24 euróért) Leros sziget Agia Marina településének kikötőjébe hajóztunk, ahol még egy kis cipekedés és egy újabb taxizás (6 euro) után végre valahára megérkeztünk Lakki-öböl Lakki településén található Leros Marinába. Itt várt ránk a Balaton 31 vitorlás, pontosabban, mi vártuk, de már nagyon, hogy a fedélzetére léphessünk.

Pelagea a covid-időszak alatt két évig a parton volt tárolva:


A vitorlás 1976-ban nyugati exportra épült a balatonfüredi hajógyárban. Előttünk két (egy svéd, majd egy norvég) tulajdonosa volt. A svéd tulajdonos megrendelésére a standard B31-hez képest néhány módosítással épült, hogy biztonságosabb legyen a nyílt tengeri vitorlázásra. Például túlméretezettek a tőkesúlycsavarok, fedélzet és test összelaminálva, magas műanyag perem a hajó teljes hossza mentén, teljesen vízálló lejárat. A svéd tulajdonos kétszer átkelt vele az Atlanti-óceánon a Karib-szigetekre, járt Norvégiában és Skóciában is. Mi a norvég tulajtól vettük meg, akinek a szigeten van egy nyaralója már tíz éve.

A hajó néhány adata: hossz: 9.5 m, szélesség: 2.9 m, merülés: 1.5 m, súly: 3.6 tonna.

A hajótest és a fedélzet sérülésmentes, nincs beázás, nincs ozmózis. 2011-ben a hajó teljes ozmózisvédelmet kapott, 2015-ben pedig a vas tőkesúly homokkal le lett fújva és lekezelve, újraszigetelve.

A vitorlázat is rendben van. Az orrsudár végén betekerős génua (jó állapotú). Hátrébb leszerelhető forstag, amire a hajón lévő stagreiteres vitorlákat lehet felhúzni (génua, reffelhető fock, reffelhető viharfock, mind jó/kiváló állapotban). Szimmetrikus és aszimetrikus spinnakerek kiváló állapotban. 2 spinnaker bumm (hátszeles vitorlázáshoz két orrvitorla kitámasztásához). Telilatnis nagyvitorla 2 reffsorral (közepes állapotú, jövőben cserélni kell).

A teljes motortér 2011-ben fel lett újítva, az üzemanyagtartály, csövek, kipufogó, propeller, tömbszelence, elektronika le lett cserélve a motorral együtt. A 2011-es Yanmar 3YM30 típusú 30 lóerős dízelmotor teljesen újszerű, a mindössze 75 üzemórával gyakorlatilag még bejáratós. Egy 80 literes saválló üzemanyagtartály tartozik hozzá a hátsó kokpittárolóban.

Dénes júniusban két hétre kijött a hajóra, hogy néhány munkát elvégezzen, mielőtt együtt megérkezünk. Újrafestette a fedélzetet, lecserélte az ablakokat:


A lecserélt ablak az orrkabin fölött:


A szalon ablaküvegeit is lecserélte (a fotót már a vízretétel után készítettük):


Dénes világoskékre festette az ablakkereteket, amik engem a maszkoló szalagra (öntapadós festőszalag) emlékeztettek. Épp ilyen kék színűt használtunk sok hajónkon, amikor festettünk, olajoztunk valamit, és most kényszeresen le akartam "őket" húzni, annyira zavartak, sehogy se tudtam megszokni, hogy ez a festés, és nem a szalag.

Lecserélte a köteleket, a fedélzeti fákat lecsiszolta, leolajozta, vett új akkumulátorokat, és a hajótest vízalatti részét is lecsiszolta. Mostanra maradt az algagátlózás és a hajó oldalának a polirozása. Érkezésünkkel kezdetét vette négy izzasztóan meleg nap tele munkával, mielőtt a hajó vízre került. A sietség oka az itteni kikötődíjrendszer volt. Ha még egy napot maradtunk volna kiemelve, akkor három hónapi tárolási díjat kellett volna kifizetnünk.


Leros Marina, 2022. július 12-14.


Munka teljes gőzzel, megszakítva úszással, hidegvizes zuanyzásokkal, evéssel, sziesztával.

Polírozás:



Algagátlózás:





Míg Dénes kint a napon szenvedett, én a hajóbelsőben izzadtam le a takarítás, pakolás és fotózás közben, de az eredményért megérte:




Az asztalt fel lehetett tolni a plafonra, így duplaágyhoz jutottunk néhány mozdulattal:



A hálószobánknak az orrkabin helyett a szalont választottuk. Élveztem, hogy tágasabb a tér, nem kell bújkálni:


Az orrkabin szivacs nélkül (egy 80 literes műanyag vizestank van az ágy alatti tárolóban), majd szivaccsal:




A szalon és az orrkabin közötti átjáróban nagy örömünkre egy új Jabsco toalettet találtunk új saválló fekáliatankkal, új csövekkel és pumpával, valamint különféle szekrényeket a ruháknak:





A konyha:


A kétrózsás, billenős Origo 3000 alkoholfőzőnek, amilyet sok hajónkon kellett elviselnünk, nem örültem, Dénes annál inkább. Kivehető, ki lehet tenni a kokpitba, és ott főzni, ami egyenlő azzal, hogy kint szagosítunk, melegítünk és párásítunk, nem pedig bent. Ez a része nekem is tetszik, de az égő alkohol szagát nem bírom már akkor sem, ha kint van, ezért a melegítés az ő feladata lett, én meg addig bezárkóztam, vagy az orrfedélzeten megvártam, míg megfő az étel.

A duplamosogató egy csodás dolog a hajón, volt hozzá édes- és tengervizes csap is új lábpumpákkal. Ez így együtt a legtökéletesebb a számomra. A lábpumpával lehet a legtakarékosabban bánni a vízzel. Imádom.

Ahogy korábban írtam, a teljes motortér 2011-ben fel lett újítva, az üzemanyagtartály, csövek, kipufogó, propeller, tömbszelence, elektronika le lett cserélve a motorral együtt.


A 2011-es Yanmar 3YM30 típusú 30 lóerős dízelmotor teljesen újszerű, a mindössze 75 üzemórával gyakorlatilag még bejáratós. Egy 80 literes saválló üzemanyagtartály tartozik hozzá a hátsó kokpittárolóban.


A navigációs asztal és a koporsóágy:



Pihenőkben a kikötőben sétáltunk, igazán szép környezetben fekszik, az állandóan fújó meltemi miatt viszont nagyon poros hely, mert csak alig néhány helyen van a homokos talaj kaviccsal leszórva.





Leros Marina, 2022. július 15.


Ebéd után jöttek a munkások a daruval, és az estét már a vízen töltöttük a kikötőben.





A hajónak lengyel regisztrációja lesz, ami jelenleg folyamatban van, és amíg nem készül el, addig nem indulhatunk el. A tervünk az, hogy holnap áthorgonyzunk a kikötő melletti öbölbe, ahol már most bőven van horgonyzó hajó.